جستجو
Close this search box.
جستجو
Close this search box.

بخش تصویربرداری

کلینیک تخصصی تصویربرداری بیمارستان پارسا واقع در طبقه داول ساختمان B با بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا با استاندارد بین المللی همگام با دانش و تجربه با ارائه بهترین خدمات به صورت 24 ساعت در خدمت شما می باشد. 

 خدمات کلینیک تصویربرداری بیمارستان پارسا شامل:

سی تی اسکن

در مرکز فوق تخصصی تصویربرداری پزشکی بیمارستان پارسا تصویربرداری با دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس برند زیمنس آلمان تا وزن ۱۴۰ کیلوگرم؛انواع سیتی اسکن جنرال، باتزریق و سیتی آنژیو با بازسازی انجام می شود.

برای انجام سی‌تی اسکن از اشعه ایکس استفاده می‌شود، در این روش باریکه نازکی از اشعه ایکس (مانند باریکه اشعه لیزر) به اندام بیمار تابانده می‌شود. این اشعه از تمامی بافت‌هایی که سر راه آن قرار دارند عبور می‌کند و مقداری از آن که از طرف مقابل اندام خارج می‌شود توسط دِتِکتور یا آشکارسازهای حساسی دریافت می‌شود.

این دتکتورها اشعه را به جریان الکتریکی بدل می‌کنند. این فرایند از زوایای گوناگون تکرار می‌شود یعنی باریکه اشعه ایکس از زوایای گوناگون به درون اندام تابانده شده و خروجی آن در طرف مقابل اندام اندازه‌گیری می‌شود.

بدین ترتیب اطلاعات بسیار زیادی به صورت مقادیر مختلف شدت جریان الکتریکی که متناسب با شدت اشعه دریافت شده توسط دتکتور است گردآوری شده و به کامپیوتر مرکزی سی‌تی‌اسکن ارسال می‌شود. این کامپیوتر بسیار پر قدرت، اطلاعات را پردازش می‌کند و نتیجه آن به صورت تصاویر متعددی که سطح مقطع اندام را نشان می‌دهند روی مانیتور دستگاه مشخص می‌شود. در صورت لزوم این تصاویر روی فیلم چاپ می‌شوند.

تصاویر سی‌تی‌اسکن با دقت بسیار بیشتر از تصاویر رادیوگرافی ساده، شکل استخوان‌ها و حتی بسیاری از بافت‌های دیگر اندام را نشان می‌دهد. با استفاده از این تکنیک می‌توان داخل استخوان را هم مشاهده کرد. اکثر سی‌تی‌اسکن‌های امروزی اسپیرال یا مارپیچی هستند به این معنا که منبع اشعه ایکس مانند یک مارپیچ به دور بدن بیمار حرکت کرده و از جهات مختلف تصویربرداری می‌کنند. تصاویر سی‌تی‌اسکن‌های امروزی بسیار دقیق‌تر از قبل شده و سرعت این دستگاه‌ها هم زیاد شده است به‌طوری‌که معمولا انجام یک تصویربرداری سی‌تی‌اسکن چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

دستگاه سی تی اسکن که به آن توموگرافی کامپیوتری نیز می گویند، یک دستگاه تصویر برداری در پزشکی می باشد.این دستگاه با تصویر برداری از درون بافت های بدن، پزشکان را نسبت به بیماری ها آگاه می کند.این دستگاه توسط شرکت های مختلفی تهیه می شود و یکی از با کیفیت ترین این دستگاه، دستگاه سی تی اسکن زیمنس می باشد.برند زیمنس تلاش کرده است تا با بهترین متریال به تولید این دستگاه ها بپردازد تا استفاده از آن ها را راحت تر کند.هم چنین قدرتمندی دستگاه های برند زیمنس ثابت شده هستند به همین دلیل است که این برند بسیار معروف می باشد.

از مشخصات دستگاه سی تی اسکن برند زیمنس می توان به موارد مختلفی اشاره کرد.

کیفیت تصویر بالا، نرم افزار های پیشرفته و مدیریت دوز

سرعت اسکن بالا

با استفاده از اشعه ایکس

سی تی اسکن برند زیمنس بسیار پیشرفته می باشد و کار تصویر برداری آن چند دقیقه بیش تر طول نمی کشد. 

ماموگرافی دیجیتال

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیر قابل لمس پستان است. همه زنان 40 سال و بیشتر باید هر سال یکبار ماموگرافی انجام دهند. زنانی که افراد درجه یک آن‌ها (یعنی مادر،خواهر،خاله و عمه) مبتلا به سرطان باشند باید از 35 سالگی ماموگرافی سالانه انجام دهند.

بهترین زمان انجام ماموگرافی پس از قاعدگی است. چون در زمان قاعدگی پستان‌ها حساس هستند. برای بدست آوردن تصویر خوب نیاز به فشار روی پستان است که ممکن است دردناک باشد. قبل از ماموگرافی دوش بگیرید و از مصرف پودر تالک بوگیر زیر بغل،مام و اسپری خودداری کنید زیرا این مواد می‌توانند باعث تفسیر اشتباه ماموگرافی شوند.

ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را 10 سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند. ماموگرافی برای تشخیص بیماری زنان بالای ۴۰ سال از نظر سرطان پستان، ارزیابی بیمارانی که توده پستان مشکوک دارند، پیگیری سرطان پستان درمان شده با برداشتن قسمتی از پستان و رادیوتراپی، پیگیری پستان مقابل در فردی که یک پستان به خاطر سرطان برداشته شده‌است کاربرد دارد اما هدف اصلی ماموگرافی، شناسایی زودهنگام سرطان پستان است.

سونوگرافی جنرال و تخصصی (داپلر،NT و آنومالی و…) 

سونوگرافی‌داپلر برای رویت جریان خون و حرکت اعضای داخلی بدن مانند دریچه‌های قلبی کاربرد دارد. اولترا در فارسی به معنی “فرا” و “ماوراء” است و سوند یعنی “صدا” و “صوت”. اولتراسوند همان امواج ماوراء صوت است؛ امواجی با طول موج بالا که برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند ولی توسط دستگاه‌ها و تجهیزات خاصی قابل ردیابی و شناسایی هستند.

امواج ماوراء صوت آزادانه از میان بافت‌های مایع و نرم و همچنین هوا می‌گذرند در این حال اگر به بافت متراکم‌تر و سفت‌تر برخورد کنند بازتاب پیدا می‌کنند (به این پدیده اکو می‌گویند)؛

به عنوان مثال امواج سونوگرافی به راحتی از خون داخل قلب می‌گذرند ولی هنگامی که به درچه‌های قلبی (که متراکم‌تر و سفت‌تر از خون هستند) برخورد می‌کنند به مقدار زیادی بازتاب پیدا می‌کنند و به سمت دستگاه تولیدکننده موج برمی‌گردند. مثالی دیگر؛ امواج سونوگرافی از صفرای داخل کیسه صفرا آزادانه عبور می‌کنند ولی اگر در مسیر خود به سنگ صفرا برخورد کنند بازتاب پیدا می‌کنند.

شما روی تخت دراز می‌کشید، پزشک شما پروب (یک دستگاه به اندازه موس رایانه) را روی محلی که می‌خواهد معاینه کند قرار می‌دهد. پروب یک دستگاه کوچک است که امواج اولتراسوند تولید می‌کنند و همچنین بازتاب آن‌ها را دریافت می‌کند.

در محل تماس پروب با پوست شما مقداری ژل لغزنده یا لوبریکانت مالیده می‌شود تا پروب راحت‌تر روی پوست حرکت کند و همچنین تصویر بهتری به دست بیاید. پروب به وسیله یک سیم به دستگاه سونوگرافی متصل است، سونوگرافی نیز به یک صفحه نمایش اتصال دارد.

آمادگی های لازم برای انواع سونوگرافی :

سونوگرافی شکم و لگن:بیمار بایستی ۶ ساعت ناشتا باشد و مثانه بیمار پر باشد.

سونوگرافی واژینال:مثانه کاملا خالی باشد و اگر بیمار خونریزی دارد باید حتما دروشیت تهیه کنند.

رحم و تخمدان از روی شکم:مثانه بیمار باید پر باشد.

رادیوگرافی دیجیتال

رادیوگرافی با اشعه ایکس (X-ray) یک آزمون سریع و بدون درد است که به وسیله آن می توان تصاویری از ساختمان های درون بدن و به خصوص استخوان ها تهیه کرد. امواج اشعه ایکس از بدن عبور می کنند ولی به مقادیر متفاوت و بر حسب تراکم موادی که اشعه از آن عــــبور می کند، جذب می شوند.

مواد متراکم مانند استخوان و فلز در فیلم رادیوگرافی به رنگ سفید ظاهر می شوند. هوای درون ریه به رنگ سیاه دیده شده و چربی و عضله با سایه های متفاوت خاکستری رنگ ظاهر می شوند.

در بعضی انواع آزمون های رادیوگرافی، یک محیط کنتراست (contrast medium) مانند ید یا باریم وارد بدن می کنند تا ساختار های بدن در تصاویر با جزئیات بیشتر دیده شوند. رادیوگرافی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که با استفاده از آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از بعضی بیماری های آن اطلاع پیدا کرد. این روش با استفاده از تابش اشعه ایکس (X-ray) اشعه رونتگن به قسمتی از بدن انسان می تواند تصویر مورد نیاز را تهیه کند.

گرافی پانورکس دیجیتال

تقریبا همه افرادی که نزد دندان‌پزشک رفته‌اند، تجربه گرفتن عکس از دندان‌هاشان را دارند. در دندان‌پزشکی نیز مانند سایر رشته‌های پزشکی از پرتونگاری برای کمک به تشخیص بیماری یا آسیب دندان استفاده می‌شود. عکس‌ها در تعیین وجود و وسعت حفره یا پوسیدگی  دندان به کار می‌آیند.

در OPG دندان‌های فک بالا و پایین دیده می‌شوند. دستگاه معمولا دور سر شما می‌چرخد تا تصویر مناسبی از همه دندان‌های شما تهیه کند.برای تهیه این عکس بایستی گوشواره و گردنبند و…هرگونه شی فلزی در ناحیه سر و گردن برداشته شود.

دندان‌پزشکان به دلایل متفاوتی این عکس را سفارش می‌دهند. یکی از کاربردهای آن بررسی شکستگی فک‌ها بر اثر ضربه ناشی از تصادف و یا زمین خوردن است. با این عکس می‌توان همچنین وجود تومور و کیست در فک‌ها را بررسی کرد. قبل از درمان ارتودنسی و یا جراحی دندان عقل نیز لازم است که این عکس را تهیه کنید.